ورود کاربران


همایش علوم انسانی، فرصت‌ها و چالش‌های در جهاددانشگاهی برگزار شد

همایش علوم انسانی، فرصت‌ها و چالش‌های در جهاددانشگاهی برگزار شد

تاریخ : چهار شنبه 23 دي 1394
ساعت: 11 : 13   بازدید کنندگان : 3023 بازدید
  نسخه چاپی

نخستین همایش آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی، فرصت ها و چالش ها 22 دی ماه در سالن همایش های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد تهران برگزار و علاوه بر سخنرانی‌ها دو پانل تخصصی نیز در این همایش ارائه گردید .

پانل نخست عنوان ”آموزش و کارآفرینی “ و با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی، دکتر بهزاد مشعلی و مهندس پرهیزکار برگزار گردید که مقاله‌ها در موضوعات زیر ارائه گردید:
1.نقش آموزش در موفقیت کارآفرینی دانشگاهی در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. (سیمین جامع اصل، عاطفه ذوالفقاری، سید رضا حجازی، بابک مجاور)
2.آسیب شناسی دروه های آموزشی کارآفرینی و کسب و کار در کشور. (نسرین احمدزاده)
3.بررسی تطبیقی رویکردهای سنجش به صلاحیت مدرسان. (حسین منتی، اکرم بتوخته)
4. مدیریت روش‌های نوین آموزشی با رویکرد آینده‌نگری. (سید رفیع موسوی، سیده سارا موسوی)

پانل دوم با عنوان ”آموزش و علوم انسانی“ و با حضور  دکتر محمدعلی گودرزی، دکتر حسین حیدری و دکتر جعفر زاده پور برگزار شد و مقاله‌های ذیل ارائه گردید:
1. نیازهای آموزشی- تربیتی مورد نیاز والدین برای جامعه‌پذیری دانش‌آموزان. (علیرضا قبادی، منیره سهرابی)
2. سنجش میزان اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت با استفاده از مدل کرک پاتریک. نمونه موردی؛ دوره آموزشی مددکاری اجتماعی و توان‌بخشی در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران. (غلامرضا اسکندریان، زهرا گودرزی)
3.بررسی رابطه بین خستگی عاطفی با انگیزش کارشناسان آموزشی جهاددانشگاهی شهر تهران. (مریم رحمانی بادی)

دکتر کلانتری- رییس همایش – در این همایش پیشینه‌ای از آموزش علوم انسانی در ایران و جهاددانشگاهی و کاربرد آموزش علوم انسانی در فرآیند توسعه ملی و ترسیم خطوط کلی توسعه، نقش اساسی آموزش علوم انسانی در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جوامع انسانی، نقش آموزش علوم انسانی به عنوان زیرساخت و بستر توسعه سایر علوم، نقش آموزش علوم انسانی به عنوان مبانی علمی و ابزاری برای دست‌یابی به تفکر خلاق و کارآفرین و گزارش عملکرد گروه تخصصی آموزشی علوم انسانی جهاددانشگاهی و واحدهای فعال این حوزه در سراسر کشور ارائه کرد.

وی افزود: توجه به علوم انسانی در اسناد فرادستی و فرودستی کشور، برنامه‌ پنجم توسعه کشور، سند چشم‌انداز 20 ساله و نام‌‌گذاری دهه چهارم انقلاب به دهه عدالت و توسعه نشان‌د‌هنده اهمیت موضوع در میان سیاست‌گذاران ایران اسلامی است. مسئله‌یابی، کشف و تبیین مسائل و استنباط راهبرد و تعیین مسیر استراتژی کلان هر نظام سیاسی، یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های علوم انسانی است ولی علوم انسانی باید جهت‌دار و معنا‌دار باشد.
دکتر کلانتری برای جهت دار کردن و معنادار کردن علوم انسانی در جهاددانشگاهی بر موارد ذیل تاکید نمودند:
1-    مجموعه مقالات همایش تدوین و چاپ شود و از نتایج مقالات در سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزشی استفاده شود.
2-    محتوای آموزشی دوره ها بازنگری و به هنگام شود و از مدرسان با تجربه و با مرتبه بالا در تدریس دوره‌ها استفاده شود.
3-    در بومی‌سازی علوم انسانی با گرایش اسلامی در آموزش دوره‌ها تاکید شود .
4-    با توجه ماموریت واگذار شده به جهاددانشگاهی توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی مرکز تحقیقات و مطالعات نوآوریهای آموزشی و یا نهادهای دیگر آموزشی ایجاد شود.
5-    در برگزاری دوره‌های آموزشی بر آموزش و بازار کار، آموزش و کارآفرینی و آموزش و علوم انسانی میان رشته‌ای دقت بیشتر شود.
6-    دفتر ارتباط جامعه با دانشگاه با توجه به پتانسیل‌های جهاددانشگاهی همچون ایسنا، ایسپا، ایسقا و .... ایجاد شود.
7-    مراکز آموزشی خاص دوره‌های علوم انسانی ایجاد شود.
8-    در طراحی دوره‌ها به دوره‌های نوین تخصصی و مهارتهای پیشرفته توجه شود.
9-    به آموزش پژوهی و تدوین دوره های آموزشی از نتایج طرحهای پژوهشی توجه شود.
10-    دستورالعمل هیات علمی آموزشی در معاونت آموزشی اجرایی شود.

وی در پایان افزود: اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش دریافت‌کننده هرگونه پیشنهاد و نظرات برای بهبود هرچه بیشتر بعد علمی و اجرایی برنامه‌های آتی می‌باشند.





امکانات خبر - ارسال برای دوستان - نظرات
(Show Details...)