ورود کاربران


معاون آموزشی جهاددانشگاهی خبر داد: ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات نوآوری‌های آموزش در جهاددانشگاهی

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خبر داد: ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات نوآوری‌های آموزش در جهاددانشگاهی

تاریخ : چهار شنبه 23 دي 1394
ساعت: 57 : 8   بازدید کنندگان : 2926 بازدید
  نسخه چاپی

نخستین همایش آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی، فرصت ها و چالش ها 22 دی ماه در سالن همایش های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ,واحد تهران برگزار شد و معاون آموزشی جهاددانشگاهی از ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات نوآوری‌های آموزش در جهاددانشگاهی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، اولین همایش "آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی، فرصت ها و چالش ها" با حضور دکتر محسن قرنفلی معاون آموزشی جهاددانشگاهی، دکتر تهمینه شاوردی دبیر همایش، دکتر خسرو قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و دکتر حسین کلانتری مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش در سالن همایش های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی واحد تهران برگزار شد.

 دکتر محسن قرنفلی با بیان این که این همایش اولین همایش در حوزه آموزش علوم انسانی است که توسط معاونت آموزشی جهاددانشگاهی برگزار می شود، گفت: اما در بحث همایش چندمین همایشی است که برگزار می شود و ما قبل از این همایش هایی در حوزه های هنر، پژشکی و آموزش زبان انگلیسی داشته ایم.

وی در ادامه در رابطه با استمرار برگزاری این همایش ها افزود: حرکتی که آغاز شده است در حال تبدیل شدن به یک جریان است که امید است بتوانیم آن را استمرار دهیم و این حرکت را کارآمد کنیم، زیرا زمانی که این حرکت از جنبه صوری خارج شود اثرات آن را در برنامه ها خواهیم دید و این دلیل خوبی برای استمرار آن خواهد بود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به اهداف برگزاری همایش ها، تصریح کرد: هدف اول بررسی فعالیت ها و کارهای آموزشی انجام شده توسط جهاددانشگاهی و نقد، ارایه پیشنهاد و آسیب شناسی این حرکت است، هدف دوم این است که سعی کنیم از حرکت آغاز شده مراقبت کنیم و هدفمندی را در صدر کارهایمان قراردهیم و توجه به ضرورت نوآوری و تغییر و تحول داشته باشیم و هدف سوم رسیدن به یک مشارکت و کار علمی است.

وی با بیان این که 700 عنوان دوره تعریف و به تصویب رسیده و به دفعات نیز اجرا شده است، اما فرصت بازنگری این دوره ها کم بوده است، بیان کرد: امروز نیاز و ضوروت وجود دارد که ما این بازنگری را به موقع انجام دهیم، زیرا ادامه فعالیت در فضای رقابتی نیازمند نوآوری و استفاده کردن از فناوری نوین آموزشی است. لذا این حرکت ها باید به ما کمک کند تا به این نوآوری ها دست یابیم. 

دکتر قرنفلی بر این موضوع که آموزش نیازمند فعالیت علمی، مطالعه و پژوهش است، تأکید کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: واژه آموزش پژوهشی را باید در مجموعه جهاددانشگاهی بگنجانیم و خوب معنا کنیم. رویکرد این برنامه  این است که این حرکت را در پژوهشگران، محققان و ... جهاددانشگاهی انجام دهیم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی بیان کرد: امروز شرایط نسبت به گذشته جدید و متفاوت است، شرایطی است که برای جهاددانشگاهی ایجاد شده است و باید خودمان را با این شرایط و نیازهای این شرایط تنظیم کنیم. یکی از مأموریت هایی که از سوی شورای انقلاب فرهنگی در بخش آموزش نقشه جامع علمی کشور به جهاددانشگاهی محول شده است توسعه آموزش‌های نوین تخصصی و مهارت‌های پیشرفته در سطح ملی و بین المللی با توجه به نیاز کشور و جهان اسلام است.

وی در ادامه افزود: کارهای ما تا کنون بر اساس نیازهایی بوده است که خودمان تشخیص داده ایم، اما امروز بحث فراتر رفته و یک مأموریتی به جهاددانشگاهی ارجاع شده است و باید پاسخگو باشیم که نفس این مأموریت دارای اهمیت است. امروز فرصتی ایجاد شده است مدیریت و عزم جهاددانشگاهی را به منصه ظهور برسانیم. اما برای انجام این کار نیازمند ساختار هستیم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی در ادامه از ایجاد یک مرکز تحقیقات و مطالعات نوآوری‌های آموزش در جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: چنانچه به مسأله آموزش به عنوان صنعت آموزش در جهاددانشگاهی نگاه شود نیازمند نیروی قابل توجه و نوآوری‌های بسیاری است که نیازمند نوآوری است. امید است بتوان این حرکت را شروع کرد. تا انتهای سال جاری اولین اقدامات در این زمینه انجام می‌شود که راه اندازی مرکز تحقیقات یا ایجاد گروه‌های پژوهشی و تاسیس پژوهشکده است .

دکتر قرنفلی با اشاره به محورهای پژوهشی جهاددانشگاهی برای راه اندازی مرکز تحقیقات و تأسیس پژوهشکده گفت: اولین محور آموزش و بازار کار است که یکی از اهداف آن توسعه اشتغال و کارآفرینی است که باید آموزش ها با بازار کار هم راستا شود. دومین محور بحث نوآوری در فناوری های آموزشی است و سومین محور بحث مهارتی است.

دبیر اجرایی اولین همایش علوم انسانی، فرصت‌ها و چالش‌ها در جهاددانشگاهی:

ارسال 38 چکیده مقاله به همایش

در ادامه دکتر تهمینه شاوردی دبیر اجرایی اولین همایش علوم انسانی، فرصت‌ها و چالش‌ها در جهاددانشگاهی در رابطه با فعالیت های انجام شده برای برگزاری این همایش بیان کرد: زمینه های برگزاری این همایش از هشت ماه گذشته آغاز شده بود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش تصریح کرد: ارتقای نظام آموزشی تخصصی، بومی‌سازی، تبادل تجارب در علوم انسانی و... از اهداف برگزاری این همایش است.

دکتر شاوردی در رابطه با مقالات ارسال شده به همایش افزود: 38 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسید که چکیده 27 مقاله مورد تأیید قرار گرفت که با توجه به سه اصل  اصول علمی ، در چارچوب قرار داشتن محورهای مقاله و محدودیت زمانی در نهایت 7 انتخاب شد.

 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی بیان کرد:

ضرورت توجه به تبیین تعامل پژوهش و آموزش در حوزه علوم انسانی

دکتر خسرو قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی گفت: برگزاری این چنین همایش هایی می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی درادامه افزود: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد تبیین تعامل پژوهش و آموزش در حوزه علوم انسانی است. آموزش باید مبتنی بر پژوهش باشد و یافته های پژوهشی به شکل آموزشی ترویج شود. پژوهش ورودی آموزش و آموزش خروجی پژوهش است.

قبادی تصریح کرد: نیاز داریم تا اجزا و مولفه یک ساختار آموزشی را بشناسایم که شش مولفه دارد که این مولفه ها شامل مدیران و کارشناسان، قوانین و مقررات، فضا، تجهیزات و تکنولوژی، مدرسان، فراگیران و متن می شود. در تمام این مولفه ها می توان کمک های آموزشی و پژوهشی را بررسی کرد.

وی در ادامه بر این که یک متن آموزشی دارای دو جزء متصل به هم فرم و شکل و محتواست تأکید کرد و گفت: بنده در کمتر موضوعی پیوستاری شکل و محتوا را در آموزش دیدم.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی تصریح کرد: باید به داد محتوا رسید. یکی از کارهایی که جهاددانشگاهی باید بکند این است که محتوا در مسلخ فرم و شکل قربانی نشود.

وی با اشاره به این که دغدغه شکل یادگیری و یاددادن است، افزود: اگر نحوه بیان و شیوه گفتار در فضای آموزشی کاری کند که مخاطب اصل بیان استدلال را فراموش کند خطا و آفتی است که دچارش می شویم. مصلحت فراگیران دائما در حال القا شدن است که ممکن است باعث شود غنای محتوا کم شود.

قبادی اظهار کرد: متنی، متن آموزشی تلقی می شود که مخاطب را با خود همراه کند و مسأله متن را مسأله مخاطب کند. متن های خوب متن هایی هستند که با مقدمه خوب مسأله را بیان کنند.

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی:

وجود پتانسیل‌های لازم نقطه قوت آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی است

در ادامه این مراسم، دکتر حسین کلانتری مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی و تاکید ایشان بر اهمیت حوزه علوم انسانی گفت: توسعه باید مبتنی بر دانایی، اقتصاد دانش‌بنیان، آموزش برای همه مردم، همه جا و همه وقت باشد.

وی با اشاره به پیشینه آموزش علوم انسانی و تاسیس دارالمعلمین مرکزی در تهران، در سال 1296 افزود: دارالمعلمین عالی در سال 1307، دانشسرای عالی در سال 1312، دو دانشکده ادبیات و علوم در سال 1313 تأسیس شدند.

دکتر کلانتری تصریح کرد: کاربرد آموزش علوم انسانی در فرآیند توسعه ملی و ترسیم خطوط کلی توسعه نقش اساسی آموزش علوم انسانی در توسعه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و جوامع انسانی، نقش آموزش علوم انسانی به عنوان زیرساخت و بستر توسعه سایر علوم نقش آموزش علوم انسانی به عنوان مبانی علمی و ابزاری برای دستیابی به تفکر خلاق و کارآفرین و... از جمله نقش‌های آموزش علوم انسانی هستند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی در مورد پیشینه علوم انسانی در جهاددانشگاهی بیان کرد: پیشینه آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی به سال 1360 برمی‌گردد، در سال 1381 گروه‌های آموزشی تخصصی و در بهمن‌ماه سال 1382 گروه‌های تخصصی آموزشی علوم انسانی تشکیل شد. اجرای 126 جلسه از بهمن 82 تا نیمه اول سال 94 و تصویب 97 عنوان دوره آموزشی نیز جزو سابقه آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی به شمار می‌آید.

وی با اشاره به جایگاه فراگیران علوم انسانی در حوزه آموزش‌های تخصصی و پیشرفته اظهار کرد: از تعداد 240 هزار فراگیر در نیمه اول سال 94، 62 هزار و 440 نفر در حوزه علوم انسانی بوده‌اند. تعداد جلسات به طور متوسط در سال 10 جلسه در حوزه علوم انسانی ست که تعداد آن در نیمه اول سال 5 جلسه بوده است.

دکتر کلانتری با بیان این که  انتشار منابع آموزشی در جهاددانشگاهی از سال 91 شکل گرفت، افزود: اما در سال‌های 91 و 92 هیچ منبعی منتشر نشد. 10 منبع در سال 93 و 5 منبع در سال 94 منتشر شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی در مورد نقاط قوت آموزش علوم انسانی در جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: وجود پتانسیل‌های لازم، امکان صدور مجوزهای لازم برای ایجاد مراکز آموزش علوم انسانی، همکاری برخی از اساتید مجرب و برجسته در تدریس دوره‌ها، امکان بهره‌مندی از اعضای هیات علمی، امکان صدور مجوز برگزاری دوره‌های آموزش علوم انسانی و... از نقاط قوت آموزش علوم انسانی محسوب می‌شود.

گفتنی است، در پایان نیز درو پانل آموزش و کارآفرینی و آموزش و علوم انسانی برگزار شد

امکانات خبر - ارسال برای دوستان - نظرات
(Show Details...)