ورود کاربران

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی عنوان کرد:
باید برای همکاری با دانشگاه‌های مطرح بین المللی در دوران پسابرجام آماده باشیم

باید برای همکاری با دانشگاه‌های مطرح بین المللی در دوران پسابرجام آماده باشیم

تاریخ : يكشنبه 11 بهمن 1394
ساعت: 11 : 10   بازدید کنندگان : 2633 بازدید
  نسخه چاپی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: با توجه به افزایش آهنگ جهانی شدن و شرایط پسابرجام ، طبیعتا همکاری و سرمایه‌گذاری کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه و غیره در کشور همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به ایجاد دوره‌های ترکیبی بسیاری می‌شود، در نتیجه دانشگاه‌های مطرح در عرصه بین المللی وارد کشور می‌شوند. بنابراین ما در معرض یک رقابت جهانی نیز قرار خواهیم گرفت و باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر محسن قرنفلی در دومین هم اندیشی بررسی وضعیت آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه ما ظرف چند ماه گذشته یک سلسله هم اندیشی‌ها را برگزار کردیم و از اواسط تابستان بحث هم اندیشی‌ها در حوزه آموزشی هم در سطح علمی کاربردی، آموزش عالی و تخصصی آغاز شد گفت: چنین همایش‌هایی را در علوم انسانی، هنر، پزشکی، فنی مهندسی و غیره نیز داشتیم.
وی چنین برنامه‌هایی را دارای پیام دانست و گفت: این پیام آن است که ما در حال گذار و تحول هستیم و شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور در حال تغییر و تحول است.بنابراین این تغییرات، تحولاتی را در دورن سیستم‌ها از جمله جهاد دانشگاهی به دنبال دارد و اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌توانیم از این تغییر و تحولات به عنوان فرصت استفاده کرده و خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و به تهدیدها و مسائل پاسخ دهیم.
دکتر قرنفلی ادامه داد: اگر یک سیستم به موقع و به طور هوشمندانه عمل کند می‌تواند در این گذارها ابتکار عمل را به دست گیرد اما اگر آماده نباشیم واکنشی منفعلانه خواهیم داشت و باید به آنچه که برایمان ترسیم می‌شود تن دهیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: باید کمیته‌هایی تشکیل شود و بر روی خروجی این همایشها کار کنند و نتیجه آن در قالب دستور عمل‌ها و آیین نامه‌ها برای طراحی برنامه‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد.
در مرحله اول این بحث‌ها برای مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی است اما در قدم بعدی امیدواریم بتوانیم در همایش‌ها و برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز همکاری داشته باشیم.
دکتر قرنفلی با بیان اینکه ما نیازمند یک ارزیابی کامل وجامع از دو منظر هستیم گفت: این ارزیابی باید هم از منظر خود دانشگاه جامع که دارای اهداف و راهبردهای خاص خود است انجام شود و هم از منظر جهاد دانشگاهی و چشم‌اندازهای این مرکز صورت گیرد.
وی با بیان اینکه سیستم علمی کاربردی جزئی ازیک سیستم بزرگتر یعنی جهاد دانشگاهی است افزود: بنابراین سیستم علمی کاربری باید تعاملات روشنی با جهاد دانشگاهی داشته و درتحقق اهداف جهاد مشارکت کند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی هدف دانشگاه علمی کاربردی را ارتقاء دانش کار و اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: هدف جهاد دانشگاهی نیز به ویژه در حوزه آموزش عبارتست از الگوسازی و معرفی این الگو به جامعه، به طوری که جهاد دانشگاهی در زمینه الگوسازی پیشگام بوده و در عین حال خود را ارزیابی می‌کند که چه الگوهایی را تاکنون به جامعه معرفی کرده است. در این مورد اگر به گذشته نگاه کنید خوشبختانه دستمان پر است اما در عین حال مسئولیتمان نیز سنگین است و باید به این سوال جدی پاسخ دهیم که چقدر در این الگوسازی موفق بوده‌ایم.
وی هدف دوم جهاد دانشگاهی را تربیت نیروی انسانی دانست و گفت: متاسفانه امروز آموزش تبدیل به یک جریان کالایی شده اما امروز هدف ما تربیت نیروی انسانی است و نباید به این مقوله نگاه کالایی راداشته باشیم باید ارزیابی کنیم که چقدر در این زمینه موفق بوده‌ایم و در عین حال با چه مشکلاتی مواجه بودیم. همچنین سومین هدف رفع نیازهای تخصصی جامعه است که این هدف نیز باید ارزیابی شود.
دکتر قرنفلی با تاکید بر لزوم پیشگامی جهاد دانشگاهی در امر آموزش این موضوع را یک ضرورت جهاد دانشگاهی دانست و اظهار کرد: باید این پیشگامی را در رفتارمان ببینیم و تغییر و نوآوری داشته باشیم. متاسفانه ما در این زمینه خیلی قوی عمل نکرده‌ایم و ضعف‌هایی داشته‌ایم. حتی پیشگامی به این معنی است که باید نوآوری‌ها را به صورت پایلوت انجام داده و نتایج آن را به جامعه معرفی کنیم. این‌ها مسائلی هستند که باید در ارزیابی‌مان مورد توجه قرار گیرد تا در آینده بتوانیم تغییرات مناسبی ایجاد کنیم. چرا که این کار نوعی توسعه یافتگی و بلوغ است تا بتوانیم خود را ارزیابی کرده و آینده خود را ترسیم کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ما باید برنامه‌های آتی خود را براساس یک سناریو تنظیم کنیم گفت: باید با طراحی‌هایمان شرایطی را ایجاد کنیم که یکی از این شرایط رقابتی شدن آموزش به ویژه آموزش عالی در کشور است. زیرا فضای غیر رقابتی انگیزه‌ای برای تغییر و تحول ایجاد نمی‌کند و منجر به کاهش کیفیت آموزش می‌شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با تاکید بر ضرورت فعال شدن دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های غیر رسمی و ارائه بیشتر کارهای مهارتی و آموزش‌های تخصصی اظهار داشت: فضای دیگری که باید آن را ایجاد کنیم گرایش بیشتر به اعتباربخشی، ارزیابی و سطح بندی مراکز آموزشی است که اکنون این کار در وزارت علوم آغاز شده است. بنابراین ارتقای کیفیت و استانداردهای مراکزآموزشی مهم است برای اینکه بتوانیم دانش خود را جهانی کنیم باید به این بحث نیز توجه داشته باشیم. همچنین دانشگاه‌ها باید در تعامل با بخش اقتصادی کشور باشند. بنابراین باید این شرایط را برای طرح‌های آینده مد نظر قرار دهیم.
دکتر قرنفلی با اشاره به معیارهایی که برای رسیدن به این شرایط لازم است گفت: اولین معیار کاهش مدرک‌گرایی است که آفت بزرگی در دانشگاه‌های جامع ما و دیگر دانشگاه‌ها است و باعث افت اقدامات ما شده است بنابراین باید به سمت ارائه گواهی‌نامه‌های معتبر و افزایش کیفیت آموزش برویم. زیرا این تغییر بر افزایش کیفیت بسیار تاثیرگذار است. دومین معیار ارتباط موثر و پیش گام با بخش صنعت است که باید با آن امتزاج پیدا کنیم چرا که مهارت در اندیشه‌های متخصصان ماست و باید با آنها تعامل بیشتری داشته باشیم وسطح ارتباط خود را با آنها افزایش دهیم.
وی افزود: معیار دیگر انجام سنجش‌های پیوسته در اثربخشی برنامه‌هاست. حتما باید سنجش‌های دائمی براثربخشی‌ها داشته باشیم همچنین نهادینه کردن نگرش نوآوری، کسب اعتبار بین المللی و انجام فعالیت‌های بین المللی، توجه بیشتر به مقتضیات فرهنگی از دیگر میعارهایی است که باید به آنها توجه داشته باشیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: یکی از دلایل وجودی جهاد دانشگاهی، مسائل فرهنگی است که خوشبختانه در عرصه فرهنگی موفق هستیم اما این کفایت نمی‌کند و باید در همه برنامه‌ها به فرهنگ توجه داشته باشیم.


امکانات خبر - ارسال برای دوستان - نظرات
(Show Details...)