چهل‌وپنجمین گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی سراسر کشور

چهل‌وپنجمین گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی سراسر کشور
کدخبر :4776
تاریخ : يكشنبه 22 مهر 1397
ساعت: 41 : 13 
 

چهل‌وپنجمین گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی سراسر کشور با خیر مقدم و سخنرانی مهندس ربانی آغاز به کار نمود .

از تجاری‌سازی کارهای تحقیقاتی تا برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی/ فروش ۱۰۰ میلیاردی محصولات دانش‌بنیان در البرز
مهندس عطاا... ربانی رییس پارک علم‌وفناوری البرز ضمن خرسندی از میزبانی این همایش گفت: جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس تاکنون اهتمامی جدی در توسعه علم و فناوری کشور داشته است.
وی افزود: مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی یکی از نمادهای خودباوری در کشور است و تاکنون مدیران ارشد زیادی از آن دیدن کرده و به تلاش این مجتمع برای بومی‎‌سازی دانش فنی تاکید کرده‌اند.
مهندس ربانی در ادامه با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان البرز هم در کنار مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی مستقر شده است، گفت: جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری البرز را برای هم‌افزایی در کنار این مجتمع بنا نهاده است.
رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری این مجموعه، اظهار کرد: ایده ساخت مجتمع از دهه 60 و در دو فاز مجزا شکل گرفت و ساخت و سازهای آن در اوایل دهه 70 در زمینی به مساحت 90 هکتار آغاز شد.
وی افزود: ایده اولیه برای ساخت این مجتمع بر این مبنا بود تا کارهای تحقیقاتی که امکان تجاری‌سازی دارند، در اینجا مستقر شوند.
مهندس ربانی تصریح کرد: در همین راستا تاکنون 65 هزار مترمربع فضای ساخته شده، 23 هزار مترمربع فضای در دست ساخت، دو هکتار اراضی داروهای گیاهی، 16 هزار مترمربع گلخانه و سه پژوهشکده جهاددانشگاهی در این مجموعه احداث و مستقر شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر اینها، سه بانک ژن مرکز ملی ذخایر ژنتیک، مرکز رشد زیست فناوری رویان و فارم تولید مثل حیوانات اصلاح نژاد شده نیز در این مجتمع مستقر شده است.
مهندس ربانی یکی از دستاوردهای مهم این مجتمع را دانش فنی ساخت دکل‌های حفاری عنوان و اعلام کرد: این مهم برای اولین بار در کشور توسط متخصصان این مجموعه عملیاتی شده است.
وی اهداف آموزشی و فرهنگی مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی را نیز مهم عنوان و خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای مستقر در این مجموعه میزبان دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای طی دوره‌های کارآموزی و... هستند؛ ضمن اینکه در حوزه فرهنگی نیز رویدادهای مختلفی در این مجتمع برگزار می‌شود.
مهندس ربانی در ادامه به وضعیت پارک علم و فناوری البرز نیز اشاره و تصریح کرد: این پارک از سال 87 تأسیس شده و تاکنون 124 شرکت در آن مستقر شده تا البرز از این نظر در جایگاه پنجم کشور قرار گیرد.
وی از جمله فعالیت‌های این شرکت‌ها را در حوزه فنی مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی، برق و ... عنوان و اعلام کرد: سال گذشته این شرکت‌ها 20 میلیارد تومان فروش محصول داشتند، اما این رقم در 6 استفاده از ظرفیت بزرگ جهاددانشگاهی/ یک خبر بزرگ غیررسانه‌ای

در ادامه، دکتر سید صدرالدین صدری نوش آبادی معاون سرمایه‌ی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: در چهار حوزه‌ی مهم با جهاددانشگاهی در حال همکاری بوده و هستیم.

وی ادامه داد: در آموزش کارکنان دولت، کانون‌ ارزیابی، سنجش شایستگی مدیران کشور و یک پروژه‌ی جدید بزرگ که به زودی از آن رونمایی می‌شود، با جهاددانشگاهی در حال همکاری هستیم.

دکتر صدری افزود: ما به جهاددانشگاهی، به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ نگاه می‌کنیم و امیدوار هستیم جهاددانشگاهی نیز با دقت نظر کافی و شایسته، این اعتمادسازی را ادامه دهد.

معاون سرمایه‌ی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: مدل عمومی شایستگی مدیران حرفه‌ای که یک بزرگ بود، توسط جهاددانشگاهی انجام شده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: طراحی مدل شایستگی و نظام انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، طراحی و استقرار نظام جانشین‌پروری، آموزش و توسعه‌ی مدیران حرفه‌ای توسط این طرح انجام می‌گیرد.ماهه ابتدایی امسال به 100 میلیارد تومان رسیده است.


ضرورت ایجاد تغییر در برنامه‌های آموزشی جهاددانشگاهی

دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی نیز با تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات اساسی در برنامه‌های آموزشی این نهاد و با برشماری محورهای مهم این برنامه، گفت: تنوع خدمات آموزشی برای بخش آموزشی جهاددانشگاهی بسیار مهم است؛ به عنوان مثال ما در حوزه علوم پزشکی ظرفیت بالایی در زمینه آموزش داریم که باید با نظارت دقیق و درست و با شدت تعمیم پیدا کند.

دکتر بیجندی افزود: ما در بخش آموزشی جهاددانشگاهی به زنجیره خدمات آموزشی نیاز داریم تا صفر تا صد یک آموزش را داشته باشیم و بدانیم چه کاری انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: من معتقدم همه کارهایی که در جهاددانشگاهی انجام شده بی نظیر است، اما از سوی دیگر نیاز به یک باز تعریف دارد تا در زنجیره آموزشی، اشتراک اطلاعات را داشته باشیم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی افزود: زنجیره خدمات آموزشی باید با همکاری بخش پژوهشی، فرهنگی و اشتغال جهاد دانشگاهی محقق شود؛ متأسفانه برخی مواقع در جهاددانشگاهی بخشی‌نگری می‌شود که این به ما آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش رقبای زیادی دارد، گفت:  باید در آموزش کاری کنیم که  رقبا ما را الگو قرار دهند؛ ما باید در این حوزه کاملا جدید کار کنیم؛ علمی کاربردی‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات باید پوست‌اندازی کنند، چون با شیوه کنونی نمی‌توان در این فضا کار کرد؛ بنابراین به درآمد صرف دل خوش نکنیم و افق‌های دور را ببنیم.

دکتر بیجندی با تاکید بر این که آموزش باید در اوضاع فعلی هدفمند و دقیق باشد، گفت: پروژه‌ی eight یکی از این نمونه‌های بی‌نظیر است و باید به عنوان افتخار جهاددانشگاهی برای آن کار کنیم.

وی با بیان این که جهاددانشگاهی در حوزه‌ی آموزش زبان از پتانسیل بالایی برخوردار است، گفت: کتاب eight در زمینه‌ی آموزش زبان توسط "یورک" تایید شده است.

دکتر بیجندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آینده‌نگری در حوزه‌ی آموزشی بسیار مهم بوده و اگر به آن دقت نکنیم، آسیب خواهیم دید، گفت: یکی از شاخصه‌های آینده‌نگری در آموزش ورود به آموزش‌های بین‌المللی است که باید جدی گرفته شود.

وی بر ایجاد قطب‌های آموزشی در حوزه‌ی آموزشی جهاددانشگاهی تاکید کرد و ادامه داد: تقویت گروه‌های آموزشی و وحدت فرماندهی در این حوزه، از جمله مواردی هستند که در ستاد آموزشی جهاددانشگاهی برای آینده تغییرات اساسی خواهد کرد و برنامه‌ی ستاد، حمایت، هدایت و نظارت با مشارکت، همکاری و پروژه‌ی ملی Eight

در پنل آخرین دستاوردهای پروژه‌ی بومی‌سازی منابع آموزشی زبان (Eight)، مهندس فائزی مدیر پروژه به اهمیت و ضرورت این پروژه، دکتر محمدپور به مزیت‌های این مجموعه کتاب‌ها نسبت به سایر کتب از دیدگاه "یورک"، دکتر امینی معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به فرصت‌ها و تهدیدهای کتاب Eight، دکتر رستمی مدیر گروه زبان‌های تخصصی جهاددانشگاهی بر ویژگی‌های متمایزکننده‌ی این مجموعه کتاب و مهندس آشنا به لزوم یکسان‌سازی منابع آموزشی و آموزش‌های زبان انگلیسی در جهاددانشگاهی اشاره کردند.

مهم ترین محور این سخنان:

- مسایل فرهنگی در این مجموعه کتاب‌ها با توجه به هویت جهاددانشگاهی بسیار مورد توجه قرار گرفته و این پروژه یک کار متمایز از دیگر مراکز است.

- اپلیکیشن و سامانه ی آموزش مجازی کتاب‌ها آماده‌ی استفاده می‌باشد.

- پروژه‌ی Eight می‌تواند سهم بزرگی از بازار کتاب آموزش‌های زبان انگلیسی در کشور را از آن خود کند.

- جهاددانشگاهی می‌تواند با سایر نهادها برای تاثیرگذاری بیشتر در این پروژه کار کند.

- مهم‌ترین قطعه‌ی پازل پروژه‌ی Eight، کیفیت اجرای آن توسط معلمان است.همدلی واحدها است.

از آموزش ضمن خدمت در چایی دادن تا آموزش ارزهای دیجیتال
در ادامه ی این گردهمایی، پورتال جدید معاونت آموزشی معرفی شد و برخی از معاونان آموزشی جهاددانشگاهی به ارایه‌ی تجارب و نوآوری‌های آموزشی خود پرداختند و در پایان، درباره‌ی قطب‌های آموزشی، نقش گروه‌های آموزشی و رویکردهای جدید در پروژه‌های ملی بحث و تبادل نظر شد.
از نکات جالب و شنیدنی این نشست، صحبت‌های دکتر امینی معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی درباره‌ی ارایه‌ی بسته‌ی کامل آموزش ضمن خدمت به جهادگران این سازمان که شامل مستخدمان (آموزش پذیرایی مانند چایی دادن و...) و افراد پذیرش‌کننده‌ی ارباب رجوع این سازمان (نحوه‌ی صحبت و اخلاق خوش و...) می‌شود، بود که مورد تشویق حضار قرار گرفت.
نیما مالکی معاون آموزشی جهاددانشگاهی سیستان‌وبلوچستان نیز درباره‌ی آموزش ارزهای دیجیتال و ضرورت ورود جهاددانشگاهی به حوزه‌ی "بیت‌کوین" به‌عنوان بخشی که در کشور مورد غفلت است، صحبت کرد که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.


دومین روز گردهمایی
در دومین روز از گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی سراسر کشور، برنامه‌های جامع آموزش در گروه علوم پزشکی مطرح و سامانه‌ی جدید رویش در زمینه‌ی فرآیند آموزش‌های کوتاه‌مدت معرفی شد.
در ادامه، مرکز آزمون جهاددانشگاهی و فرآیندهای اجرایی و نرم‌افزاری این مرکز مهم و ملی مطرح و تشریح شد.


 بدون ترس باید به ‌دنبال کارهای آموزشی بزرگ و ملی برویم/ ضرورت فعالیت‌های برون مرزی جهاددانشگاهی

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی نیز در دومین و آخرین روز از این گردهمایی با تاکید بر اهمیت توسعه گفت: برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار باید بر وضعیت انسان توسعه‌یافته تمرکز شود؛ انسان توسعه‌یافته کسی است که شاخصه‌های توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فناورانه را داشته باشد.
دکتر طیبی ادامه داد: در راه رسیدن به توسعه باید به توسعه‌ی علمی و مهارت‌آموزی به‌عنوان زیرساخت اصلی توسعه‌ی همه جانبه‌ی کشور اهمیت داده شود.
وی با بیان این‌که مدیران باید برای شکوفا کردن استعدادها امکانات را فراهم کنند، گفت: در این راستا اصل مقدس دانستن کار و تلاش بسیار مهم است.
رییس جهاددانشگاهی افزود: در این مسیر علاوه بر همه‌ی موارد فوق باید مصالح ملی بر مصالح فردی و حزبی مقدم دانسته شود که خوشبختانه تلاش ما هم در حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی بر همین مبنا بوده است.
دکتر طیبی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی، یادآور شد: در بخش آموزشی باید به مواردی مانند استفاده از روش‌های نوین، قطبی سازی و... توجه شود.
وی ادامه داد: در موضوع قطبی‌سازی آموزش‌ها علاوه بر کارهایی که انجام شده است از کارهای بزرگ نباید ترس داشته باشیم و حتما باید به ‌دنبال کارهای بزرگی چون آموزش‌های ملی با پشتوانه‌ی مطالعاتی کافی برویم.
دکتر طیبی در خصوص ارتباط میان بخش‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اشتغال جهاددانشگاهی تصریح کرد: ایجاد رابطه تنگاتنگ میان بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی ثمرات خوبی دارد؛ چون در هر کدام از بخش‌ها کارهای خوبی انجام شود به سایر بخش‌ها نیز کمک خواهد کرد.
وی در ادامه از ضرورت فعالیت‌های برون مرزی جهاددانشگاهی گفت و خاطرنشان کرد: این موضوع در حوزه فناورانه بسیار جدی در حال پیگیری است و در حوزه آموزش هم در بحث جذب دانشجو، شعبه خارجی و آموزش مشترک می‌توان کار کرد.
رییس جهاددانشگاهی در پایان به لزوم کاهش هزینه‌ها و برندسازی هر چه بهتر آموزش‌ها در جهاددانشگاهی اشاره و اعلام کرد:  یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد، توجه به آموزش‌های نوین به ویژه موضوعاتی است که تازه وارد کشور می‌شود؛ این موضوع مهم است و جهاددانشگاهی با نظامی که دارد، خیلی سریع می‌تواند وارد بحث این نوع آموزش‌ها شود.

بخش آخر
چهل‌وپنجمین گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی سراسر کشور با نشست پرسش و پاسخ بین معاونان آموزشی این نهاد و دکتر طیبی به پایان رسید.