دانشگاه مون پلیه و جهاد دانشگاهی مشهد تفاهم نامه امضا کردند

دانشگاه مون پلیه و جهاد دانشگاهی مشهد تفاهم نامه امضا کردند
کدخبر :4198
تاریخ : چهار شنبه 18 آذر 1394
ساعت: 57 : 10 
 

تفاهمنامه همکاری های آموزشی و پژوهشی گردشگری و هتلداری روز دوشنبه طی مراسمی در مشهد میان پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه مون پلیه فرانسه امضا شد.

این تفاهمنامه در قالب 10 بند برای مدت پنج سال به منظور انجام پژوهش های مشترک در عرصه صنعت گردشگری و تبادل تجربیات توسط استاد و مدیرگروه برنامه ریزی گردشگری پایدار دانشگاه مون پلیه و رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی امضا شد.

تبادل دانشجو و پژوهشگر، برنامه های پژوهشی مشترک،همایش های مشترک، تبادل اطلاعات آموزشی، انتشارات، رساله های دکترا، کتاب و مجله ونیز برگزاری رویداد های فرهنگی مشترک از جمله مفاد این تفاهمنامه است.

 
دانشگاه مون پلیه در قالب سه مجتمع دانشگاهی به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز آموزش عالی فرانسه، در جنوب این کشور و نزدیکی سواحل شمالی دریای مدیترانه در شهری به همین نام قراردارد.

استاد و مدیر گروه برنامه ریزی گردشگری پایدار دانشگاه مون پلیه فرانسه در این مراسم گفت: کشور های موفق در صنعت توریسم 'گردشگری پایدار'همراه با کیفیت را محور فعالیت خود قرار داده اند.

پروفسور دومینیک کروزه افزود: گرچه گردشگری در فرانسه ازاهمیت بالایی برخودار است اما نقش دولت در توسعه آن کاهش یافته لذاو امروز گردشگری فرانسه توسط بخش خصوصی هدایت می شود.


وی گفت: همین صنعت گردشگری فرانسه در قالب اتاق های بازرگانی به صورت شبکه و کمیته اداره می شود.

استاددانشگاه مون پلیه افزود: یکی از اقدامات قابل توجه کمیته های گردشگری فرانسه بهبود کیفت و افزایش آموزش در زمینه گردشگری است.

وی ادامه داد: منظور از گردشگری پایدار، گردشگری انبوه نیست بلکه گردشگری باکیفیت مدنظر است زیرا گردشگری پایدار باثبات بوده و در توسعه این صنعت موثر می باشد.

کروزه گفت: یکی از مشکلات فرانسه 'گردشگری فصلی' است زیرا اکثر گردشگران در فصل تابستان به این کشور سفر می کنند لذا حدود سه چهارم گردشگران ورودی به فرانسه فصلی هستند.

وی افزود: اما در کشورهایی که گردشگری فصلی وجود ندارداین امر یک امتیاز طلایی محسوب می شود.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:ایران جزو10 کشور نخست جهان در مورد جاذبه های گردشگری است.

سید علی اکبر شمسیان افزود: 32 هزار منطقه و صدها اثرتاریخی در سطح ایران وجود دارد که نشانگر توانمندی در حوزه میراث فرهنگی است.

وی گفت: در فهرست میراث جهانی یونسکو 19 مکان فرهنگی ایران ثبت شده و نیز مواردی همچون قنات قصبه گناباد، پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده ارسباران و کوه های سبلان و مسجد کبود برای ثبت در فهرست جهانی پشنهاد شده اند. 49 اثر دیگر از ایران نیز در نوبت ثبت جهانی یونسکو قراردارند.

او افزود: بر اساس آماراستانداری خراسان رضوی طی چهار ماه نخست امسال 16 میلیون گردشگر داخلی و 503 هزارگردشگر خارجی به مشهد سفر کرده اند.

جهاد دانشگاهی واحد مشهد سه پژوهشکده شامل گردشگری، علوم و فناوری مواد غذایی و زیست فناوری صنعتی دارد.

در هر یک از این پژوهشکده ها اعضای هیات علمی وپژوهشگران در قالب سه گروه فعالیت دارند. سالانه به طور متوسط 80 طرح تحقیقاتی کاربردی در جهاد دانشگاهی مشهد اجرا می شود.